Dnes je 13.5. – svátek slaví Servác

Diamantové pily Echidna: Česká inovace, kterou využívá celý svět

Zveřejněno: 24. 1. 2024

Demolice mostních konstrukcí nebyly nikdy snazší. S využitím kompaktních diamantových pil Echidna lze provádět rychlé, ekonomicky efektivní a téměř bezprašné bourací práce. Nedávné demolice trámových železobetonových mostů u severočeské obce Jeníkov a v centru Brna jsou toho důkazem. Tím však výčet zajímavých tuzemských projektů tohoto výrobce ani zdaleka nekončí.

Demolice mostu přes řeku Svitavu v Brně. Pila Echidna D4HS-W na hydraulickém nástavci, který umožňuje nastavení požadované boční polohy řezného kotouče bez nutnosti hýbat s bagrem či jeho ramenem.

Při likvidaci a rekonstrukci staveb se v dnešní době klade stále větší důraz na efektivitu, bezpečnost a snižování negativního vlivu na životní prostředí. Pro demolici mostních konstrukcí to platí dvojnásob. Jednou z inovativních metod je použití diamantových pil, se kterými lze provádět rychlé a přesné řezy betonových i železobetonových konstrukcí. Echidnu, českého výrobce přídavného zařízení, může v letošním roce těšit hned několik v Česku realizovaných náročných projektů, ve kterých hrály důležitou roli právě její rýpadlem nesené diamantové pily. Ve všech případech se jednalo o částečné či úplné demolice mostních železobetonových konstrukcí. Pojďme se na tři z nich podívat.

Demolice probíhaly s minimálním narušením provozu

Firma MS-Assist s.r.o., specializující se na zemní a demoliční práce, vsadila na spolupráci s Echidnou, což se ukázalo jako cesta k získání zakázek na provedení demolic dvou trámových železobetonových mostů. V prvním případě se jednalo o demolici mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, a byl zde požadavek na minimální omezení provozu (počet výluk) na trati pod mostem. V druhém případě šlo o robustní železobetonový most v centru Brna (jenž je součástí vysoce frekventovaného městského okruhu) nad řekou Svitavou: Zde bylo naopak nutné dodržet přísné limity na zamezení kontaminace řeky nečistotami. Firma MS-Assist v obou případech navrhla takový postup demoličních prací, kdy konstrukce mostovky je rozřezána Echidna pilou na jednotlivé hlavní nosníky, které jsou poté sejmuty jeřábem a dále zpracovány. Hlavní výhodou této metody je „miniinvazivnost”, tedy minimální narušení okolního provozu i prostředí a oproti klasickým bouracím metodám zanedbatelná produkce prachu, suti a vibrací. Díky této nesporné výhodě byla firma vybrána jako zhotovitel demoličních částí rekonstrukce obou mostů a oba projekty rovněž úspěšně dokončila.

Demolice mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, byla podmíněna minimálním omezením provozu (počet výluk) na trati pod mostem.
Demolice mostu u severočeské obce Jeníkov, pod kterým vede rušná železniční trať, byla podmíněna minimálním omezením provozu (počet výluk) na trati pod mostem.

Dva projekty, jedno řešení: Echidna D4HS

Prováděcí firma pro řezání mostovky nasadila v obou případech pilu Echidna D4HS s integrovaným systémem chlazení, nosičem byl 18t bagr Komatsu. Kromě toho se firma rozhodla po konzultaci s Echidnou pořídit i speciální hydraulicky nastavitelný nástavec pro odsazené řezání (tzv. offset nástavec) umožňující precizní polohování pily s kotoučem, které bylo nezbytné pro řezání spodní desky mostovky v omezeném prostoru mezi nosníky. Tento nástavec významnou měrou zefektivnil a urychlil celou fázi řezání mostu v Brně.

Pro řezání horní a spodní desky mostovky byly použity diamantové kotouče průměru 1200 mm, které si bez potíží poradily i s masivní armaturou v desce. Při rozpětí mostního pole asi 40 m bylo celkem provedeno přibližně 600 m řezů, které rozdělily monolitickou desku do šesti hlavních nosníků. Poté proběhla závěrečná fáze – sejmutí nosníku jeřábem vybaveným výložníkem dlouhým 72 m s únosností až 600 tun. Za necelé dvě hodiny byly nosníky úhledně poskládány na břehu řeky, a tím byl celý úkol dokončen.

Po nařezání a vytrhání pásů horní desky přišlo na řadu řezání spodní desky v úzkém prostoru mezi hlavními nosníky. Díky
hydraulicky ovládanému nástavci bylo možné jednoduše napojovat jednotlivé řezy a zaručit tak spojitost řezu.
Po nařezání a vytrhání pásů horní desky přišlo na řadu řezání spodní desky v úzkém prostoru mezi hlavními nosníky. Díky hydraulicky ovládanému nástavci bylo možné jednoduše napojovat jednotlivé řezy a zaručit tak spojitost řezu.
O množství ocelové výztuže v betonu svědčí téměř permanentní proud jisker jdoucí od řezného kotouče.
O množství ocelové výztuže v betonu svědčí téměř permanentní proud jisker jdoucí od řezného kotouče.

Pro Branický most byla vybrána Echidna D3HS

Dalším zajímavým projektem je rekonstrukce Branického železničního mostu v Praze (přezdívaného jako Most inteligence), jejíž účelem je přebudování jednokolejné trati na dvoukolejnou, a tím výrazné navýšení kapacity mostu. Pod mostem o délce 910 metrů se nachází řeka Vltava, rušná městská dopravní infrastruktura i občanská výstavba. Firmě Koloc s.r.o. byly svěřeny demoliční práce, kdy největší výzvou bylo odstranění železobetonového parapetu s římsou po obou stranách mostu. Firma si pro tento úkol od Echidny objednala pilu D3HS (s integrovaným chlazením) pro svůj devítitunový bagr Volvo.

Odřezávání železobetonové římsy železničního mostu v Praze pomocí Echidna pily D3HS-W. Nejprve byly provedeny příčné řezy
každé asi 3 metry.
Odřezávání železobetonové římsy železničního mostu v Praze pomocí Echidna pily D3HS-W. Nejprve byly provedeny příčné řezy každé asi 3 metry.

Systémem podélných a příčných řezů za použití 1200mm diamantových kotoučů firma postupně odstranila parapet na jedné straně mostu. V lednu příštího roku bude pokračovat podél druhé strany. Celková délka řezů se odhaduje na 2 500 m! Při takové délce řezu je už potřeba počítat s větší spotřebou diamantových kotoučů – Echidna tak pro provádějící firmu zajišťuje kvalitní diamantové kotouče, které je možno po opotřebení repasovat a pájením nových diamantových segmentů znovu uvést do provozu. Celý projekt bude pokračovat i v příštím roce a v Echidně ho budou se zájmem sledovat.

Podélné řezání v rámci kterého byl každý kus podpírán a po dokončení řezu odlomen drapákem.
Podélné řezání v rámci kterého byl každý kus podpírán a po dokončení řezu odlomen drapákem.

Diamantové pily: Klíč k efektivnějším demolicím

Dimantové pily Edichna mají řadu konstrukčních „vychytávek”, díky kterým se prosazují v náročných aplikacích po celém světě. Namísto hlučných a prašných kladiv či buldozerů přichází tichá, bezprašná a extrémně přesná technologie, která je navíc šetrná k životnímu prostředí. Pily od výrobce Echidna jsou navrženy tak, aby byly kompaktní, spolehlivé a snadno ovladatelné, což umožňuje operátorům bourat mostní konstrukce s minimální námahou a maximální efektivitou.

— kontakty —

Echidna TECH CZ s.r.o.

Lhota-Vlásenice 54, 394 70 Kamenice nad Lipou

E: info@echidna.cz   T: +420 604 381 910   WWW: https://echidna.com.au/

 

Nové

Přivítejme řadu F-LINE. Černý kůň v segmentu nákladních vozidel pro stavebnictví vstupuje na trh

Zveřejněno 13.5. V České republice prostřednictvím oficiálního importéra značky Ford Trucks, společnosti F TRUCKS a.s., začíná prodávat dlouho očekávaná řada nákladních vozidel F-LINE. Nové modely budou dostupné jako silniční nákladní vozidla, vozidla pro… celý příspěvek

Pásová rýpadla CASE na výhodné splátky, s rozšířeným servisem a telematikou zdarma

Zveřejněno 10.5. S atraktivní a výhodnou akcí na nákup skladových pásových rýpadel CASE řady E (CX210E, CX250E a CX300E ) v hmotnostní třídě 21–30 tun přichází v těchto dnech tuzemský dealer této značky, společnost AGROTEC servis s.r.o. Tyto špičkové japonské stroje… celý příspěvek

Fanoušci techniky Komatsu si dali sraz na akci Pamětník 2024

Zveřejněno 8.5. Oblíbená předváděcí show společnosti KUHN-BOHEMIA a jejich partnerů se letos podruhé pod názvem Pamětník (dříve Marokánka) odehrála na březích krásného jezera Štít u Chlumce nad Cidlinou. Dne 18. dubna, tedy těsně před uzávěrkou tohoto vydání, se na… celý příspěvek